marinamargaretha

Alla inlägg under mars 2012

Av marinamargaretha - 30 mars 2012 15:22

Hej igen.

 

Oj vad tiden går. Har tänkt blogga så många gånger men det har inte blivit av.

Sist skrev jag ju att jag har börjat ta ett växtbaserat läkemedel som heter Iberogast. Har tagit det nu i nästan 2 veckor och måste då säga att det har hjälpt väldigt mycket.

Har inte haft ont i magen alls. Endast en gång så blev jag väldigt spänd och illamående. Så det känns skönt att ha hittat något som lindrar.

I dag har jag varit på Falu Lasarett och gjort bukröntgen. Fick dricka 1 liter kontrastmedel under ca en timme innan. Det var så otroligt äckligt att jag höll på att kräkas efter ett halvt glas. Men allt gick i till slut.

Sen när jag kom in på röntgen så fick jag kontrastmedel genom en nål i armen och det var en lustig känsla. Det kändes som att man kissade på sig. Tur att det inte var så. Nu får man vänta tills läkaren hör av sig ev på måndag och berättar hur det såg ut.

På onsdag nästa vecka ska jag åter till Falu Lasarett och då gäller det mammografi. Spännande men nervöst. Sen på onsdag eftermiddag ska jag in till MVC och göra cellprov, eftersom det är nåt som inte stämmer då jag tar p-spruta var 12;e vecka och får ändå mens ett par veckor innan nästa spruta. Har alltid varit blödningsfri förut.

Jaja, vi får se vad det blir. Febern har jag fortfarande var och varannan dag. Vi får se om de kan lista ut varför.

Men det är ändå skönt att inte ha så stora problem med magen längre. Nu kan man åtminstonde jobba utan att må dåligt. Det känns som att man kan börja tänka på vikten snart igen och ta itu med den.

 

I dag är det väldigt blåsigt ute. Solen skiner men det blåser så kallt. Tråkigt. Man blev nog bortskämd när det var riktigt vårväder för ett tag sedan.  Men det blir nog bättre. I helgen så jobbar jag på lördag bara. Skönt att vara ledig på söndag. Söndagar på jobbet är så otroligt sega. Man går mest och väntar på att gästerna ska checka ut någon gång så att man kan börja städa rummen. Utcheck är ju inte förrän klockan 12 och många väntar tills dess. Men det finns dem som åker tidigt också men det brukar ju inte vara så många. Det är väldigt olika. Beror mycket på vad det är för väder osv.

Påskhelgen är jag iallafall ledig. Har sagt att jag vill vara ledig fre-mån, eftersom jag jämt får jobba påsken. Jobbade ju även julafton och hela nyårshelgen. Så jag fick ledigt. Ska bli så skönt!! 4 dagars ledigt ;-).

 

Ska försöka bli lite bättre på bloggandet.

Ha det gott mina vänner.

Kramiz Marina

Av marinamargaretha - 21 mars 2012 13:18

Hejsan alla därute.

Ursäkta att det gått nästan en hel vecka sedan sist. Jag har inte orkat helt enkelt.

Ska försöka ta igen det nu. Sist jag skrev var ju i torsdags så vi börjar väl från fredagen då.

 

Ja jag jobbade ju på fredagen, men det gick inte så bra. Magen krånglade nästan hela tiden och naturligtvis fanns febern med i bilden. Så jag åkte hem runt elva tiden och sjukskrev mig lör,sön,mån. Var ledig igår och idag och ska egentligen jobba imorgon men har sjukskrivit mig även imorgon. Men på fredag är det dax att jobba igen. Annars måste jag ha läkarintyg. Jag får väl prova så får vi se. Då blir det fyra dagar isåfall. Fredag - måndag. I lördags så köpte jag ett naturläkemedel på apoteket som heter Iberogast. Som ska vara för ex IBS. Tänkte att jag måste ju prova för så här orkar jag inte ha det längre. Och faktiskt (peppar,peppar), så tror jag att det har hjälpt lite. Men då har jag ju bara tagit det lugnt oxå. Inte jobbat med kroppen. De första dagarna så tyckte jag att jag blev fruktansvärt gasig (hihi). Men det har blivit bättre. Jag har inte kännt av värken på samma sätt, så det är ju skönt.

Provet blir väl på fredag när man börjar jobba igen.

 

I måndags var jag hem till min syster på fika och det var trevligt. Vi träffas inte så ofta fast vi bor bara 7 km ifrån varandra. Men det blir väl lätt så antar jag.

Sen på måndag eftermiddag så ringde min läkare och ville kolla hur allt var, om jag fått remiss osv.

Det känns skönt att ha en läkare som bryr sig!

Det blev iallafall bestämt att jag skulle åka ner till vårdcentralen igen på tisdag (igår) och ta ett nytt prov för snabbsänkan då den var för hög sist. Ocg sen skulle vi ta ett prov för gluten också. Just nu kör vi på uteslutningsmetoden.

Så de proverna tog jag igår. Läkaren kommer att höra av sig när hon fått svar på dem. Gluten tog ganska lång tid att kolla, ca 2 veckor, men då kanske jag får svar på bukröntgen oxå.

Hon tyckte att jag kunde fortsätta att ta Iberogast om jag tycker att det hjälper.

 

Idag har jag städat av lite här hemma. Man kan ju inte bara lata sig. Även om febern är dryg.

Idag är det verkligen vårväder ute. 14 grader är det just nu och nu börjar det äntligen torka upp på gården.

 

Satt igår och kikade lite smått på lite olika laptops på nätet. Hoppas att jag kan köpa en nästa månad. Vore kul. Det svåra är ju vad man ska köpa för sort. Det finns ju så otroligt många. Men om man ska lagra en massa bilder så är det ju bättre att köpa en extra hårddisk bara för detta ändamål. Så då behöver ju hårddisken på själva datorn vara så jättestor. Eller?

Såg en i allafall som jag blev sugen på.

Den heter; FUJITSU LIFEBOOK AH531 CI5 2.5 4GB/320 NVIDIA GT525 15.6" W7P

Och ser ut så här;


               


  Snygg va!


Tycker den är så läcker.

Hoppas det blir av nästa månad.


Ha det gott mina vänner. ;-)

Kramiz Marina


Av marinamargaretha - 15 mars 2012 16:27

Hej igen!

Idag har jag varit på jobbet igen. Det var inte så mycket att göra men jag tyckte det var ganska jobbigt ändå. Jag fick inte så där fruktansvärt ont i magen som bukar hålla i sig en stund, utan har haft småont hela dagen istället;-(. Sen på eftermiddagen så kom det även som hugg. Nu när jag kom hem så slog febern till igen. Känner mig allmänt hängig.

På jobbet tog jag det lugnt. Ville inte säga så mycket till min arbetskamrat. Det måste ju vara skit tråkigt/jobbigt för henne att hela tiden höra detta klagande. Nu tror jag inte att hon kanske tycker att det så farligt att lyssna på, men man vet aldrig.


Nej, längre än så här blir det inte idag. Orkar inte..


Kramiz Marina

Av marinamargaretha - 14 mars 2012 17:45

Hejsvejs!

 

Jaha, då sitter man här igen då. :-)

Vilket känns jättebra tycker jag. Det är så otroligt stimulerande att bara få skriva av sig. Sen att man får en massa trevliga kommentarer är ju ett stort +.


Igår jobbade jag som vanligt. Dagen började hyfsat. Sen runt halv tio tiden så var det kört igen! Fick en massa kramper i magen och en yrsel som heter duga. Fick lov att sätta mig ner. Jag jobbade ensam igår så jag stängde in mig på ett rum och vilade.Det tog iallafall en halvtimme innan det började släppa. Jag blir så frustrerad när jag inte vet vad det är! Resten av dagen gick bara på halvfart. Det var tur att det var extremt lugnt. Idag har det inte varit några problem med magen. Bara haft lite feber. Jag har kommit underfund med att kramperna kommer alltid någon timme efter frukost och alltid när jag ska jobba med kroppen.....Aldrig tex efter lunch eller middag. Så jag är lite ororlig för morgondagens jobb.:-(


Idag har jag iallafall varit ledig. Vilket var skönt naturligtvis. Har inte gjort så mycket... Var ner till Borlänge och veckohandlade. Skönt att ha det avklarat. Inte så kul om man ska åka ner när man har slutat jobbet.


Ringde iallafall vårdcentralen idag ang mina prover jag tog förra veckan. Det var ju proverna för bukspottkörteln och sköldkörteln det gällde. Allt var perfekt sa sköterskan så det var jätteskönt! Hon sa att jag skulle höra av mig om jag tyckte att allt tog för lång tid osv. Så det är ju skönt.

 

Nog snackat om otrevligheter.

Igår så laddade jag min digitalkamera. Jag köpte den för ca 2 år sedan och den är väldigt sparsamt använd kan jag ju säga. Är så sugen på att lära mig ta kort. Och att sen kunna använda som typ Photoshop. Jag tror att man kan lära sig ta snygga kort med en vanlig digitalkamera. Önskemålet är ju en system kamera, men jag har faktiskt tänkt att "unna" mig en sådan om 2 år då jag har varit rökfri i 10 år. Så det är en bra present till mig själv då har jag tänkt. Nu håller jag på att spara till en laptop. Det blir nog ett inköp på det nästa månad. ;-)

Det är ju roligare att ha en dator som är mer på tiptop än de jag har nu.

Helst oxå om man ska redigera bilder och så:;-)

Vad det blir för märke har jag inte tänkt så mycket på. Men den får inte vara för dyr. Mellan 4000-6000 får den kosta. Inte mer. Ska bli så kul iallafall.

 

Sitter och kollar ut genom fönstret. Tänk att det är fortfarande ljust ute och klockan är snart 18.00

Helt underbart.

Funderar på  att köpa orkideér till övervåningen på huset. Jag är ganska dålig på att komma ihåg att vattna blommorna på övervåningen;-/. Knepigt eller hur:? Hihi.

Men alla säger att orkideér är så lättskötta. Så på hemköp att de sålde för endast 59.90 Det är ju jättebilligt.....

Man kanske skulle köpa några..... Vi får se.

 

Nej, mina vänner är det dax att ta hand om lite disk innan det blir lite fil. En ensam kväll framför tv:n igen. Men blir ju ganska tidig sänggång då klockan ringer 04.15


Nu blev det ett lång inlägg igen. Sorry!

Har visst mycket att "bladdra" om.

Ha en skön kväll mina vänner och var rädda om er!

Kramiz Marina

Av marinamargaretha - 12 mars 2012 17:00

Hej igen!


Jaha, då har det varit helg oxå. Dagarna går väldigt fort;-)

Sist jag skrev var ju torsdags men jag tror inte det har hänt så mycket. Vi får se hur långt inlägget blir.


Vi börjar väl med fredagen då.

Fredagen var en riktig "skitdag" för mig. Sprängande huvudvärk och ganska hög feber. Men jag ville inte att mina arbetskollegor skulle bli lidande så det var bara att pallra sig till jobbet.

När morgonjobbet var klart såg jag att det var så pass lugnt att det räckte med att vara 2 personer den dagen, så jag åkte hem med gott samvete.


Helgen för övrigt har varit ganska lugn. Jag städade huset på lördagen så det blev gjort.
Söndagen blev en riktig slappardag. Det var skönt då man inte kännde sig riktigt kry.


Dagen idag började som vanligt med huvudvärk fast utan feber.

Febern kom senare på förmiddagen;-/

Vid 10 tiden på fömiddagen fick jag så  fruktansvärt ont i magen igen.:-(

Med illamående och yrsel.  Shit , vad jobbigt det blir  när det kommer.  Tur att jag har en så  underbar  arbetskamrat  som är så förstående.  Jag blev tvungen  att sätta mig en stund.

Men den här gången  släppte  det iallafall efter ca 1 timme.  Förra gången  höll det i  sig ca 4 timmar;-/.

Det är jobbigt att inte veta vad  det är................


Denna vecka är jag själv hemma på eftermiddagarna/kvällarna  då älskligen ska jobba kvällar. Tråkigt..

Det känns konstigt att gå och lägga sig och det är tomt på andra sidan sängen......


Nu är det 10.2 grader ute. Snacka om vårkänsla. Det är inte mycket snö kvar nu;-)

På gården är det ganska mycket is men det har försvunnit en hel del under dagen.


Nej, nu ska jag nog gå och göra en kopp te.

Ikväll  blir det att titta på den nya serien Maria Wern.


Ha det gott mina vänner!

Kramiz Marina

Av marinamargaretha - 8 mars 2012 14:49

Först vill jag tacka alla trevliga människor som har valt att kommentera mitt inlägg samt stötta mig.

Det värmer ska ni veta :-)


Vi börjar väl med gårdagen då det inte blev något skrivet då.

Jag blir väl bättre med tiden kanske. Svårt kanske att få ihop nåt varje dag. Men vi får väl se.


Natten mot igår sov jag jättedåligt (som vanligt). Ögonen sved och värkte så det var lite jobbigt att köra

de 5 milen till jobbet:-(. Sen hade jag en fruktansvärd huvudvärk (som vanligt) som inte ville släppa överhuvudtaget.

Det var tur att det var en väldigt lugn dag på arbetet.


När jag kom hem så hade jag fått brev från Landstinget där det stod att jag skall på bukröntgen den 30/3 kl 09.00

Så det gick ju ganska snabbt tycker jag. Det kan ju vara skönt det.:-)

Nu väntar vi bara på resten :-/


Sen väntade jag ett samtal från min syster som sms:ade kvällen innan att hon skulle ringa. Hon mådde inte så bra.

Kan ju vara hennes sjukdom som spökar. Hon har nämligen MS som vår mamma hade. Vad är oddsen på det?

Enligt läkarna så är det inte ärftligt. Hm...........

Hon ringde aldrig. Hon kanske ringer ikväll annars lär jag nog ringa henne.


Hur har dagen idag varit då?

Jo, när jag vaknade i morse så var ganska pigg. Hade fått sova några timmar i allafall. Skönt.

Arbetsdagen var VÄLDIGT lugn. Så jag passade på att fixa de nya blommorna för denna vecka. Vi har nämligen levande blommor på alla restaurangborden. Det kommer ny leverans varje vecka, så då ska de fixas.

Det är ganska skönt att stå där ibland. Att få göra lite annat...

Tänkte dra igång en storstädning på nåt rum men det kom annat emellan.

Det blev ett möte med chefen istället. Där diskuterade vi min nuvarande situation bla.

Hur mycket  man orkar jobba och så. Men det är ju bara skönt att ha nåt annat att tänka på....

Sen att man har feber typ varannan dag är ju en annan sak.

Vi diskuterade även stress på arbetet där vi kom fram till en massa bra saker.

Så nu känns den biten mycket bättre. ;-)


Ingen ny remiss låg i brevlådan men det kommer väl.

Vore skönt att få allt avklarat.


Funderar på att sätta mig ner och brodera lite.

Det är min stora passion förstår ni. Älskar att broder tavlor som är lite krävande. 

Kan lägga in bilder längre fram på tavlor jag har broderat.

Annars är det ju dragracing som gäller. Säsongen drar ju snart igårng. ;-).

Snacka om helt två olika saker eller? haha


Idag har det kommit ca 10 cm blötsnö;-(

Men det försvinner väl till helgen då det skall bli varm och soligt;-)

Är ledig i helgen så det är perfekt. Ska försöka ta mig ut och promenera då var det tänkt.


Ha en härlig torsdagseftermiddag!

Kramiz Marina  

Av marinamargaretha - 6 mars 2012 10:20

Jaha, då är jag tillbaka igen.

Provade ju att blogga för någon månad sen men det gick ju inte så bra.

Jag tänkte att jag testar igen. ;-)

Min blogg kommer ju att bestå ganska mycket om tankar och känslor om livet m.m

Jag har ju en stor övervikt att tampas med. Det är inte "bara att gå ner" som så många i m in omgivning

påstsår. Det ligger ju så otroligt mycket känslor bakom denna fasad som jag tror att ingen kan förstå.

Jag har nog inte pratat med så många om detta....

Därför kan det nog vara skönt att kunna skriva av mig i denna blogg.

Tänkte att det räcker ju med att skriva vanlig dagbok, men efter mycket funderingar så är detta nog så mycket bättre då det kanske finns några vänliga själar där ute som kanske vill peppa mig med några kommentarer på min viktresa...

 

Vill börja med att berätta om mitt liv lite snabbt.

Jag växte upp i en vanlig förort i Dalarna. Överviktigt har jag varit i hela mitt liv.

När jag var 3 år så fick min mamma dignos MS. På den tiden så fanns det inte så jättemycket läkare kunde göra förutom att ge en massa olika medicin. Sjukdomen slog till hårt på min kära mamma och hon blev förlamad från brösten och neråt.

Hon bodde 2 veckor på sjukhus och 2 veckor hemma varje månad. Pappa varoch hälsade på henne varje dag. Som tur var hade jag en halvsyster som var 3 år äldre än mig som blev som min "mamma" när jag växte upp.

 

Men hur som helst så hela min skoltid så blev jag mobbad varje dag angående min vikt.

Fast barn kan ju vara väldigt elaka så de nöjde sig inte med att bara kommentera min vikt utan även att min mor satt i rullstol och att min pappa var ju som min morfar. (pappa var gammal när de fick mig,62 år)

Allt detta tog väldigt hårt på mig.......

Den dagen när jag gick ut 9;an var den lyckligaste dagen i mitt liv. Det var som en stor sten släppte från min mage.

Många gånger har det varit svårt i mitt vuxna liv att veta hur jag ska bete mig eller hur jag ska vara i vissa situationer då jag inte hade en mamma som har uppfostrat mig. Pappa fanns ju alltid där men ändå var han inte där om ni förstår hur jag menar. ;-p

(mamma gick bort -97, 50 år gammal till följd av  sjukdommen, pappa gick bort -02, 89 år).

 

Jag träffade min man Benny när jag var 17 år. Allt gick fort när vi träffades....

3 veckor efter att vi hade träffats så förlovade vi oss, efter 6 månader gifte vi oss. Några dagar från våran 1 års dag då vi hade träffats så fick vi våran dotter Mia.;-)

Det är snart 20 år sedan........

 

Hur som helst så kämpar jag med min vikt som är ca 50 kilo för mycket. Jag vet att jag måste göra något åt detta om jag vill bli gammal och grå ;-p

Men jag har varit sjuk till och från ett tag nu. Har feber var och varannan dag. Kramper i magen osv.

Så jag beställde en tid hos läkaren och blev först sjukskriven i 2 veckor pga stress på jobbet. Hon funderar även på om jag har fått IBS...

Sen väntar på remiss till mammografin då det finns en knöl som läkaren var osäker på.

En ytterliggare remiss väntas till hudmottagningen då jag har en leverfläck som är ojämn i färg och from.

Idag har jag varit och tagit prover för sköldkörteln och bukspottskörteln...

Nu känner jag mig bara väldigt nervös för allting. Nu är det inte bara denna jävla övervikt att fundera på.

 

Oj, så långt och tråkigt det blev. Ursäkta att det bara blev en massa klagomål och "tycka synd om mig själv inlägg".

Det blir nog bättre nästa gång hoppas jag.

Ha en underbar dag därute ;-)

Kramiz Marina

 

Tidigare månad - Senare månad
Skapa flashcards